حقوق جزا وجرمشناسی.ایران اسلامی
آمریکاولاف درغریبی"آمریکاتهدید کنداجازه عبورازتنگه هرمزبه اوداده نمیشود"
سردار سلامی قهرمان بزرگ ملی گفت:
1-بر اساس کنوانسیون 1982 دریاها اگر آمریکایی ها و شرکای منطقه ای آنها بخواهند از تنگه هرمز استفاده و ما را تهدید کنند، اجازه ورود و تردد هیچ کشتی یا شناوری از آنها را نخواهیم دادطبق کنوانسیون مجبوریم اگرازتنگه هرمزعبورضررداری اتفاق بیفتدبااین عبورمقابله کنیم وبه آمریکاو شرکای منطقه ای آنهاهشدارمیدهیم اگربخواهندازتنگه هرمزاستفاده وماراتهدیدکنندماازقانون عبوربی ضرردر کنوانسیون دریاها استفاده میکنیم واجازه عبورو ترددهیچ کشتی یاشناوری که بخواهدتهدیدکندنمیدهیم.
2- به ویژه به آمریکاهشدار میدهم خطای گذشته خود راتکرار نکنندوازعبرتهای تاریخ نزدیک درس بگیرند. اگر آمریکا ییها،پارااز گلیم خود درازتر کنندوبخواهندتهدید کنند پایشان راازخلیج فارس میبرّیم. این اتفاقی استکه میفتدخلیج فارس جای آمریکاییها نیست آمریکاییهاتنش زا هستند زیراهمه کشور های منطقه مانندسوریه وعراق راآواره ولیبی را با خاک یکسان کرده اندواز یمن یک ملت زیر آوارساخته اند.
رشد عقلانی و حقوق جنایی
در ساختار سنتی حقوق جنائی تعامل تابعان این شاخه از حقوق با آن دسته از قواعد ماهوی آن، كه به تبیین جرائم و مجازاتها می پردازند، تنها در قلمرو مسئولیت كیفری مورد توجه قرار می گیرد. در حالی كه اگر جوهره مسئولیت فرد را توانایی ادراكی او بدانیم و بپذیریم كه میزان این توانایی بر اساس میزان رشد عقلانی متفاوت است، خواهیم دانست كه تعامل فرد با تكالیف دوگانه ای كه آن قواعد پدید می آورند (تكلیف به رعایت هنجارها و تكلیف به تحمیل تبعات هنجارشكنی ) به حسب میزان توانمندی اش متفاوت خواهد بود، كه در نهایت در چهار مرحله مشخص قابل بررسی است: 1. مرحله آموزشی، 2. مرحله پیش كیفری، 3. مرحله مسئولیت كیفری نسبی، 3. مرحله مسئولیت كیفری تام.
واژه های كلیدی: مسئولیت كیفری، اهلیت مادی، اهلیت جنائی، اهلیت كیفری، اهلیت تخاطب، صغر، جنون، تمییز، رشد
مقدمه
هر شاخه از دانش حقوق متضمن گزاره هایی بر خاسته از منابع آن است كه از حقوق و تكالیف افراد و شیوه اعمال و اجرای آنها و احیاناً رسیدگی به اختلافات و منازعات درگرفته بر سر آنها سخن می گویند؛ هر یك از این گزاره ها قاعده ای حقوقی به شمار می رود.
قاسم محمدی
آیت الله جوادی آملی;کسیکه بیگانه رابه حریم کشورراه دهد"دیوث سیاسی"است
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی فرمودند:
1-درزبان فارسی کلمه ای به نام گداداریم که معادل فقیر به کار برده می رود درحالیکه در قرآن کریم فقیر، گدا نیست فقیر ملتی است که جیبش خالی است و ستون فقرات او شکسته است مگر ویلچری را با سفارش می توانید سرپا کنید؟ در بخشهایی از قرآن کریم آمده «ملتی که جیبش و کیفش خالیست چاپلوس است.»چگونه می خواهیدباسفارش اقتصادمقاومتی راعملی کنید؟قیام یک ملت به داشتن اقتصادصحیح است.
2-آیت الله جوادی آملی بیان داشت:واژه ای به شکوه وعظمت«غیرت» کم دیده ام در غیرت باید سه عنصرجمع شود تا آنرابسازند؛عنصراول غیرزدایی است به این معناکه اجازه ندهیم بیگانه نفوذکند.آیت الله جوادی آملی بابیان اینکه دیاثت یااخلاقی است ویاسیاسی عنوان کرد:
کسیکه بیگانه را راه میدهد دیوث سیاسی است بیگانه را در حریم خود راه دادن و واردحریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.
دکترمحمدمهدی صادقی
آییننامه اجرایی قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین واصلاحیه آن
ماده 1- فوریتهای پزشکی به مواردی از اعمال پزشکی اطلاق میشود که بایستی بیماران را
سریعاً مورد رسیدگی و درمان قرارداد و چنانچه اقدام فوری به عمل نیایدباعث خطرات
جانی، نقص عضو، یا عوارض صعبالعلاج و یا غیر قابل جبران خواهد شد.
ماده 2-از نظر این آییننامه فوریتهای پزشکی (اورژانس) شامل موارد زیر میشود:
1 - مسمومیتها
2 - سوختگیها
3 - زایمانها
4 - صدمات ناشی از حوادث و سوانح و وسائط نقلیه
5 - سکتههای قلبی و مغزی
6 - خونریزیها و شوکها
7 - اغماء
8 - اختلالات تنفسی شدید و خفگیها
9 - تشنجات
10 - بیماریهای عفونی خطرناک مانند مننژیتها
11 - بیماریهای نوزادانی که نیاز به تعویض خون دارند
12 - سایر مواردی که در شمول تعریف ماده 1 قرار میگیرد.
بزه دیده و انواع آن در سیاست جنایی ایران
بزه دیده و انواع آن در سیاست جنایی ایران
انسان بزهکار اثر دکتر سزار لمبروزو- تحول عمیقی در نحوه نگرش به بزه دیده را سبب شد، چرا که زمینه ساز نگرش علمی به جرم بوده و در حدود ده سال بعد زمینه تولد رشته جرم شناسی را فراهم کرد. کمتر از یک سده پس از تولد جرم شناسی، برخی جرم شناسان در مقام حل معمای جرم و برای علت شناسی بزهکاری محور مطالعات خود را بر کنشگر دیگر فرآیند بزهکاری، یعنی «بزه دیده» متمرکز کردند تا جایگاه و نقش وی را در تکوین جرم برآورد کنند.
این مطالعات و تحقیقات جرم شناسان سبب شد رشته جدیدی بنام «بزه دیده شناسی علمی» (اولیه) ایجاد گردد. براساس یافته های این رشته جدید، بزه دیده مستقیم جرم که تا پیش از این مستحق حمایت و معمولا بی تقصیر تلقی می شد و شایسته و نیازمند هرگونه مساعدتی بود، می توانست به عنوان عامل موثری در وقوع جرم و الهام بخش اندیشه مجرمانه باشد؛ و از همه مهم تر می تواند در جریان ارتکاب جرم و درحالی که خود مقدم در ارتکاب بزه بوده، به لحاظ عدم توانایی جسمانی یا یک اتفاق خارج از اراده خود، به جای آنکه مجرم شود، قربانی جرم واقع گردد.
نویسنده: شهاب الدين ناصري پشت دربندي
ماهیت پلید ارتباط نامشروع بانامحرم ومصادیق آن
ارتباط نامشروع هم شامل روابط جنسی بین زن و مرد فاقد علقة زوجیت میشود و هم شامل ارتباطات جسمی و حتی لفظی و كلامی مواردی از ارتباطات لفظی و كلامی نامشروع در فقه اسلام قابل مشاهده است. بنابراین ارتباط نامشروع هم ارتباطات لفظی تلفی وتلگرامی و... وهم ارتباطات جنسی و جسمی راكه قانونگذار ایران در مادة 637 قانون تعزیرات آمده ا
الف)محدوده ومفهوم ارتباط نامشروع : روابط نامشروع مذكور در مادة 637 قانون مجازات اسلامی هم شامل روابط نامشروع جسمی و غیرجسمی است عبارت «ارتباط نامشروع»در این ماده شامل همه انواع ارتباطات نامشروع بین زن ومرداعم ازجنسی وجسمی وکلامی وتلگرامی واینستاگرامی وچت و....میشود.
ب: ملاك و ضابطة تشخیص ارتباط نامشروع:این قبیل اعمال از نظر اسلام و جامعه اسلامی، منافی عفت محسوب میشود، چرا كه ارتكاب این اعمال با اصول اعتقادی و اخلاق اسلامی مسلمانان مغایر است.
ج: مصادیق ارتباط نامشروع : ارتباط نامشروع ماده637 قانون مجازات اسلامی مصادیق متعددی دارد که میتوان به طور كلی به دو گروه ارتباطات نامشروع جسمی و ارتباطات نامشروع غیرجسمی تقسیم کرد.
متن آییننامه میانجیگری در امور کیفری
آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در اجرای ماده 84 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392«آیین نامه میانجیگری درامورکیفری»راصادر کرد.این آییننامه برای کاهش دعاوی خردوکاهش حجم پرونده های قضایی است
متن کامل این آیین نامه به شرح زیر است:
آییننامه میانجیگری در امور کیفری
در اجرای ماده 84 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و اصلاحیه آن و به پیشنهاد وزیر دادگستری "آیین نامه میانجی گری در امور كیفری" به شرح مواد آتی است.
فصل اول ـ تعاریف و اصطلاحات
ماده 1 ـ در این آیین نامه، عبارات و اصطلاحات در معانی ذیل به کار می روند.
الف ـ میانجیگری؛ فرایندی است که طی آن بزه دیده و متهم با مدیریت میانجیگر در فضای مناسب در خصوص علل، آثار و نتایج جرم انتسابی و نیز راه های جبران خسارات ناشی از آن نسبت به بزه دیده و متهم گفتگو نموده و در صورت حصول سازش، تعهدات و حقوق طرفین تعیین می گردد.
ب ـ میانجیگر؛ میانجیگر، شورای حل اختلاف، شخــص یا مؤسسـه ای است که فرایند گفتگو و ایجاد سازش بین طرفین امر کیفری را مدیریت و تسهیل می نماید.
پ ـ جرم؛ در این آیین نامه، مطابق ماده 82 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 شامل جرایم تعزیری درجه شش، هفت و هشت که مجازات آنها قابل تعلیق است، می باشد.
متن آییننامه میانجیگری در امور کیفری
آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در اجرای ماده 84 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392«آیین نامه میانجیگری درامورکیفری»راصادر کرد.این آییننامه برای کاهش دعاوی خردوکاهش حجم پرونده های قضایی است
متن کامل این آیین نامه به شرح زیر است:
آییننامه میانجیگری در امور کیفری
در اجرای ماده 84 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و اصلاحیه آن و به پیشنهاد وزیر دادگستری "آیین نامه میانجی گری در امور كیفری" به شرح مواد آتی است.
فصل اول ـ تعاریف و اصطلاحات
ماده 1 ـ در این آیین نامه، عبارات و اصطلاحات در معانی ذیل به کار می روند.
الف ـ میانجیگری؛ فرایندی است که طی آن بزه دیده و متهم با مدیریت میانجیگر در فضای مناسب در خصوص علل، آثار و نتایج جرم انتسابی و نیز راه های جبران خسارات ناشی از آن نسبت به بزه دیده و متهم گفتگو نموده و در صورت حصول سازش، تعهدات و حقوق طرفین تعیین می گردد.
ب ـ میانجیگر؛ میانجیگر، شورای حل اختلاف، شخــص یا مؤسسـه ای است که فرایند گفتگو و ایجاد سازش بین طرفین امر کیفری را مدیریت و تسهیل می نماید.
پ ـ جرم؛ در این آیین نامه، مطابق ماده 82 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 شامل جرایم تعزیری درجه شش، هفت و هشت که مجازات آنها قابل تعلیق است، می باشد.
بزه دیده و انواع آن در سیاست جنایی ایران
بزه دیده و انواع آن در سیاست جنایی ایران
انسان بزهکار اثر دکتر سزار لمبروزو- تحول عمیقی در نحوه نگرش به بزه دیده را سبب شد، چرا که زمینه ساز نگرش علمی به جرم بوده و در حدود ده سال بعد زمینه تولد رشته جرم شناسی را فراهم کرد. کمتر از یک سده پس از تولد جرم شناسی، برخی جرم شناسان در مقام حل معمای جرم و برای علت شناسی بزهکاری محور مطالعات خود را بر کنشگر دیگر فرآیند بزهکاری، یعنی «بزه دیده» متمرکز کردند تا جایگاه و نقش وی را در تکوین جرم برآورد کنند.
این مطالعات و تحقیقات جرم شناسان سبب شد رشته جدیدی بنام «بزه دیده شناسی علمی» (اولیه) ایجاد گردد. براساس یافته های این رشته جدید، بزه دیده مستقیم جرم که تا پیش از این مستحق حمایت و معمولا بی تقصیر تلقی می شد و شایسته و نیازمند هرگونه مساعدتی بود، می توانست به عنوان عامل موثری در وقوع جرم و الهام بخش اندیشه مجرمانه باشد؛ و از همه مهم تر می تواند در جریان ارتکاب جرم و درحالی که خود مقدم در ارتکاب بزه بوده، به لحاظ عدم توانایی جسمانی یا یک اتفاق خارج از اراده خود، به جای آنکه مجرم شود، قربانی جرم واقع گردد.
نویسنده: شهاب الدين ناصري پشت دربندي
امریکا «طاغوت اعظم» و «شیطان اکبر» است
امریکا «طاغوت اعظم» و «شیطان اکبر» است
قرآن کریم، ایمان به خدا و کفر به طاغوت را مبنای اصلی و واقعی اقتدار میداند
1-حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع شرکت کنندگان دوره32 مسابقات بین المللی با تاکید بر اینکه امریکا «طاغوت اعظم» و «شیطان اکبر» است، گفتند:
امروز مهمترین وظیفه علماوروشنفکران ،«جهاد روشنگری»در قبال فریبکاری طواغیت است
امت اسلامی نیز باید فریب وعده قدرتها را نخورد و از تهدیدآنها هم نهراسد.
2-رهبرانقلاب اسلامی قرآن رامحور«وحدت امت اسلامی» خواندندوافزودند:درشرایطی که سیاست استکباربرایجاد درگیری میان مسلمانان است،امت اسلامی بایدباتمسک به قرآن مسیروحدت وانسجام حرکت کند.
بی تردید «جبهه کفر»،سرانجام درمقابل
«جبهه اسلامی مبارز» وادار به عقب نشینی خواهد شد
رشد عقلانی و حقوق جنایی
در ساختار سنتی حقوق جنائی تعامل تابعان این شاخه از حقوق با آن دسته از قواعد ماهوی آن، كه به تبیین جرائم و مجازاتها می پردازند، تنها در قلمرو مسئولیت كیفری مورد توجه قرار می گیرد. در حالی كه اگر جوهره مسئولیت فرد را توانایی ادراكی او بدانیم و بپذیریم كه میزان این توانایی بر اساس میزان رشد عقلانی متفاوت است، خواهیم دانست كه تعامل فرد با تكالیف دوگانه ای كه آن قواعد پدید می آورند (تكلیف به رعایت هنجارها و تكلیف به تحمیل تبعات هنجارشكنی ) به حسب میزان توانمندی اش متفاوت خواهد بود، كه در نهایت در چهار مرحله مشخص قابل بررسی است: 1. مرحله آموزشی، 2. مرحله پیش كیفری، 3. مرحله مسئولیت كیفری نسبی، 3. مرحله مسئولیت كیفری تام.
واژه های كلیدی: مسئولیت كیفری، اهلیت مادی، اهلیت جنائی، اهلیت كیفری، اهلیت تخاطب، صغر، جنون، تمییز، رشد
مقدمه
هر شاخه از دانش حقوق متضمن گزاره هایی بر خاسته از منابع آن است كه از حقوق و تكالیف افراد و شیوه اعمال و اجرای آنها و احیاناً رسیدگی به اختلافات و منازعات درگرفته بر سر آنها سخن می گویند؛ هر یك از این گزاره ها قاعده ای حقوقی به شمار می رود.
قاسم محمدی
سهم و نقش بزهدیده دربزهدیده واقع شدن او
چکیده :
نقش بزه دیده در بزه دیده واقع شدن امری مسلم است این نقش از طریق شیوه زندگی او ، نوع رفتار عملی و زبانی او در مواجه با بزهکار که در واقع بررسی قصور و نقش غیر تعاملی او با بزهکار است ، ایفا می گردد. ما در این تحقیق ابتدا تئوری ها و نظرات مر بوط را ارائه دادیم و سپس نقش بزه دیده در وقوع عمل مجرمانه را شرح دادیم.
مقدمه
این که بزه دیده کیست ، مدت ها قسمتی از یک بحث مهم بوده مبینی بر این که آیا بزه دیدگان ، بر وقوع جرم علیه خود تاثیر میگذارند یا نه؟ این مسئله یکی از اولین پرسش ها در مطالعه و تحقیق از بزه دیده است .فون هنتیگ اذعان داشت که روابط بین مرتکب و قربانی ، پیچیده بوده و در وقوع جرم نقش محموری دارد. او ادعا کرد که گرایش قانون به سمتی است که بزه دیده و بزهکار را تقریبا" به طور کامل از یکدیگر جدا می کند در حالی که چنین تقسیم بندی مبتنی بر واقعیت نیست . بنا بر ادعای او در برخی موارد روشن نیست چه کسی در یک واقعه مجرمانه فاعل و چه کسی مفعول است و در برخی موارد نیز بزه دیده نهایی ممکن است فعلی که منجر به بزه دیدگی او شده است را تسهیل نماید و بر آن تاثیر بگذارد. مثلا" از طریق این که او اولین فردی بوده که در درگیری به خشونت توسل جسته است .با این بیان فون هنتیگ نشان می دهد که در موارد معینی ، بزه دیده است که تعیین می کند آیا یک فعل مجرمانه بوجود خواهد آمد یا نه؟
م. احمدی -ارشدجزاوجرمشناسی
اسلام التقاطی وآمریکایی مشغول مقابله بااسلام ناب ووظیفه روحانیت
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دردیدار جمعی از مدیران، مدرسان و طلاب حوزه های علمیه تهران، «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی» را سه وظیفه عمده روحانیت برشمردند و تأکید کردند: طلاب باید با کسب صلاحیتها و آگاهیهای لازم، در دنیای متفاوت امروز خود را برای ایفای مسئولیتهای تعیین کننده در جامعه آماده کنند.
«جهاد کبیر» به معنای«ایستادگی و تبعیت نکردن از جبهه استکبار
«جهاد کبیر» تبعیت نکردن از جبهه استکباراست
رهبر معظم انقلاب اسلامی به تبیین منطق قرآنی «جهاد کبیر» به معنای«ایستادگی و تبعیت نکردن از جبهه استکبار»والزامات آن درنظام جمهوری اسلامی پرداختندوبااشاره به تلاشهای گسترده جبهه استکبار برای نفوذ و تغییر هویت نظام اسلامی، گفتند:
مهمترین وظیفه کنونی دانشگاه وحوزه وجوانان مؤمن وانقلابی،وسپاه عبارتنداز:
1-اقدام سنجیده و هوشمندانه برای تببین ژرفا وعمق شعارهای انقلاب
2-پرهیز از اقدامات سطحی
3-کادرسازی برای آینده
4-تدوین علمی تجربههای شگفتانگیز انقلاب در ۳۸سال گذشته»است.
فرمانده کل سپاه اظهارداشت:
سپاه و بسیج اجازه آلوده کردن حیات طیبه انقلاب
توسط جریانهای نفوذی را نخواهند داد
قاعده نفی سبیل از منظر فریقین
چکیده: آیات و روایات بسیاری دلالت دارند که هر گونه ارتباط و داد و ستدی که موجب سلطه بیگانگان بر مسلمان شود، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی، ناروا است و جایز نمیشمارند. فقها از این مطلب تحت عنوان قاعده نفی سبیل یاد میکنند.
1-فقهای شیعه و اهل سنت مفاد قاعده نفی سبیل را پذیرفته و بر اساس آن احکام شرعی بسیاری را استنباط کردهاند. در مقاله 27 مورد از آنها بیان شده است؛ از جمله حرمت فروش قرآن ، رهن قرآن، فروش احادیث نبوی و کتابهای موعظه و دعا و تربت ضریح امامان و پرده کعبه و زمینهای اماکن مقدس به کافران.
2-البته مواردی از احکام فوق مورد استثناء است؛ مثل اینکه کتابهای مقدس موجب هدایت آنها را فراهم کند و یا حرمت ازدواج زن مسلمان با کافران، عدم ولایت پدران کافر بر فرزندان مسلمان در اجازه ازدواج، عدم نفوذ قضاوت کافران بر مسلمانان و بطلان تولیت کافران بر اوقاف مسلمانان.
محمدرحمانی
جنگ جریان جاهلیت قرن21درمقابل جریان بعثت اسلامی ناب
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استمرار دو جریان «بعثت»و«جاهلیت» ازصدر اسلام تاکنون،شاخصه اصلی جریان بعثت را «خردورزی بهوسیله پیامبران الهی»ومهمترین شاخصه جریان جاهلیت را«شهوت و غضب»دانستند.
1-اسلامستیزی،ایرانستیزی و شیعهستیزی از سیاستهای قطعی آمریکااست.امروزمهمترین وظیفه امت اسلامی،مقابله باجریان جاهلیت به سرکردگی آمریکا است.شهوت، غضب ونفسانیات،شاخصههای اصلی جریان جاهلیت است.
2-نتیجه عملکرد جبههجاهلیت همواره رنج و تحقیر بشریت و کشتار میلیونها انسان و غارت منابع ملتها و فساد بوده که نمونه بارز آن دو جنگ بینالملل است.
3-لگدمال شدن ملتها در زیر چکمه استعمار یکی دیگر ازعملکرد جریان جاهلیت است .جنگها و فتنههای امروز غرب آسیا (قلب جهان اسلام)نتیجهعملکرد جبهه جاهلیت و شیطان است.
عاقبت روابط نامشروع در کلام رسول خدا صلی الله
عاقبت روابط نامشروع در کلام رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم این دوستی های نامشروع سبب حرص و ولع و از بین رفتن حجب و حیاءدربین این افرادوخدای ناکرده در بقیه جوانان می گردد. وسوسه شیطان،زمینه را برای ورود اکثر جوانان به این باتلاق متعفن فراهم می سازد.
1- غیر قابل علاج یابسیار سخت درمان : وقتی در بین اکثر جوانان جامعه روابط نامشروع رواج یافت، این جامعه به مرضی مبتلا شده که یاسخت درمان میشودیاغیرقابل درمان است. همانطورکه اکثرجوامع غربی از روابط نامشروع به ستوه آمده و دائم درصدددرمان میباشندامامتاسفانه بخاطر دوری ازدین موفق نشده اند.
2-تنها راه درمان بازگشت به دین: تنها راه درمان این دردبیدرمان بازگشت به دین و هویت فرهنگی می باشد.به روایاتی در این مورد رسول گرامی اسلام صلی الله درباره ارتباط زن و مرد نامحرم میفرماید:
«با عدوا بین انفاس الرّجال و النساء فانه اذا کانت المعاینة واللقاء کان الدّاء الّذی لا دواء له».
بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید [تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند]؛ زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتندوباهم رفت و آمدداشتند،جامعه به دردی مبتلا خواهدشد که درمان نخواهد داشت.1
شفاعت در حد و تعزیر
چکیده
روایاتی چند از شفاعت در حد نهی میکنـد . ایـن روایـات اغلـب، مطلـق و نـاظر بـه حـدود اصطلاحی تفسیر و تعبیر شده اند. در نتیجه، تفاوت میـان حکـم شـفاعت در حـد و تعزیـر یکـی از اسباب ترسیم نظام افتراقی حد-تعزیر قلمداد شده است. این مقاله نتیجه میگیرد که حکم شفاعت در حد و تعزیـر آن قـدرها کـه تصـور مـی شـود متفـاوت نیسـت؛
نخست ، ممنوعیت شفاعت به حدود اصـطلاحی اختصـاص نـدارد . گونـه هـایی از شـفاعت ماننـد شفاعت تبعیض آمیز، شفاعتی که بر مصالح عقلایی مبتنی نباشد یا شفاعتی که اصل قطعیت اجراي کیفر را متزلزل کند در حد باشد یا تعزیر، جـایز نیسـت .
دوم ، ممنوعیـت شـفاعت در حـد، مطلـق نیست. به گواهی نصوص مربوط، شفاعت در حد آنگاه که پرونده به دادگاه نرفته باشـد بـه ویـژه آنگاه که مورد از جرایم حقالناسی باشد و بزهکار توبه کرده و به اصلاح گراییده باشد، یا جرم به اقرار ثابت شده باشد جایز بلکه با شرایطی مطلوب است.
واژگان کلیدي: حد، تعزیر، شفاعت، میانجیگري، عدالت کیفري. دکتر رحیم نوبهار
تبیین نظریه «منطقة الفراغ»
نظریه «منطقةالفراغ» را شهید سید محمدباقر صدر مطرح کرده است . وى در این نظریه مىکوشد، حوزهاى معین از روابط متغیر و متحول را تعریف کند که ولى امر مىتواند با توجه به اصول و ضوابطى در آن قانونگذارى کند .
نوشته حاضر مىکوشد ابتدا با بیان ماهیت، ممیزات و ویژگىهاى این نظریه را شمرده، جایگاه آن را در ساختار فقه بیابد .
در ادامه نوشتار به اثبات نظریه اشاره خواهد شد و این نکته بررسى مىشود که با فرض پذیرش منطقه متحول، هنگامى مىتوان به این نظریه پایبند بود که یگانه شیوه قانونگذارى، واگذارى آن به «ولىامر» باشد یا دستکم شارع از میان روشهاى گوناگون، آن را برگزیده باشد .
یکى از ابتکارات شهید آیتالله سید محمدباقر صدر در حوزه فقه و حقوق و اقتصاد، نظریه «منطقةالفراغ» است . وى با این دیدگاه درصدد است، جایگاه تشریع الاهى در زندگى اجتماعى را یافته، حوزه قانونگذارى دولت اسلامى را تبیین کند . این نظریه در کتاب اقتصادنا مطرح شده است . محمود حکمت نیا
فلسفه تشريع جرايم حدي ازنگاه یک محقق
چکيده
در حقوق کيفري اسلام، حدود به عنوان يکي از بحث برانگيزترين انواع مجازاتها مطرح هستند. به طور کلي فلسفه ي مجازاتها در نظام کيفري اسلام، به عنوان تابعي از شريعت، ايجاد جامعه اي سالم از طريق تربيت افراد سالم است. فلسفه ي وضع و همچنين تفکيک حدود از ساير جرايم و اختصاص قواعد خاص به آنها را مي توان در نوع و اهميت ارزشهايي که در نظر شارع براي ايجاد وبقاي جامعه اي سالم نياز است، جستجو کرد. دو گانه بودن سيستم کيفري اسلام در مقابل جرايم، بر اساس لزوم عکس العمل متفاوت در مقابل اين ارزشها بوده است. البته اين امر به معني لزوم به کارگيري ضمانت اجراي شديدتر در مورد اين ارزشهاي اساسي نيست. اين دوگانگي در پي ايجاد يک سياست جنايي کارآمد، در قبال جرايم حدي بوده است. باتوجه به اين که سياست جنايي اسلام به صورت مجرد عمل نمي کند؛ در هر يک از مراحل فرايند عمل مجرمانه با تاکيد بيشتر بر يکي از اهداف سه گانه ي پيش گيري، اصلاح و اجراي عدالت، وارد عمل مي شود
واژگان کليدي: فلسفه، فلسفه ي تشريع، جرم، حدود.
ابراهيم احمدي، کارشناس ارشدجزا و جرم شناسي
تربيت نسلي دیندار و مستقل ازفرهنگ ننگین غرب(وظيفه همه)
چرا ما ميدان را براي فرهنگ بيگانه رها كردهايم؟؟؟؟؟؟
حضرت آيتالله خامنهاي، رهبر معظم انقلاب اسلامي ضمن تجليل اززحمات معلمين،
الف)«تربيت نسل آيندهاي 1- با هويت مستقل 2- عزتمند3- ديني 4-داراي شاخصهاي ممتاز و جريانساز» را وظيفه اصلي آموزش و پرورش و معلمان دانستند و تأكيد كردند:
ب)اگرجامعهاي باچنين ويژگيهاشکل بگيرد،قطعاًاقتصادمقاومتي وبدون نفت،برخورداري ازفرهنگ مستقل ،اصلاح الگوي مصرف وروحيه ايستادگي و مقاومت دربرابرزيادهخواهيهامعناپيدا خواهدكرد.
رهبرانقلاب معلمي راكاري دشوارتوصيف وفرمودندكاربراي خدا،موجب نجات است
وزمينه كاربرای خدا درمعلمي،كاملاًوجو دارد.
شفاعت در حد و تعزیر
چکیده
روایاتی چند از شفاعت در حد نهی میکنـد . ایـن روایـات اغلـب، مطلـق و نـاظر بـه حـدود اصطلاحی تفسیر و تعبیر شده اند. در نتیجه، تفاوت میـان حکـم شـفاعت در حـد و تعزیـر یکـی از اسباب ترسیم نظام افتراقی حد-تعزیر قلمداد شده است. این مقاله نتیجه میگیرد که حکم شفاعت در حد و تعزیـر آن قـدرها کـه تصـور مـی شـود متفـاوت نیسـت؛
نخست ، ممنوعیت شفاعت به حدود اصـطلاحی اختصـاص نـدارد . گونـه هـایی از شـفاعت ماننـد شفاعت تبعیض آمیز، شفاعتی که بر مصالح عقلایی مبتنی نباشد یا شفاعتی که اصل قطعیت اجراي کیفر را متزلزل کند در حد باشد یا تعزیر، جـایز نیسـت .
دوم ، ممنوعیـت شـفاعت در حـد، مطلـق نیست. به گواهی نصوص مربوط، شفاعت در حد آنگاه که پرونده به دادگاه نرفته باشـد بـه ویـژه آنگاه که مورد از جرایم حقالناسی باشد و بزهکار توبه کرده و به اصلاح گراییده باشد، یا جرم به اقرار ثابت شده باشد جایز بلکه با شرایطی مطلوب است. واژگان کلیدي: حد، تعزیر، شفاعت، میانجیگري، عدالت کیفري.
دکتر رحیم نوبهار
تشریح مفهوم وابعاد«جهاد کبير»و"جنگی سخت ترازجنگ نظامی "
اول-حضرت آيتالله خامنهاي فرمودندجهاد کبير درعرصههاي سياسي،اقتصادي،فرهنگي وهنري تجلي دارد،در همه اين عرصهها،بهجاي تبعيت ازجبهه کافران و مشرکان،بايدازبرنامه کاري اسلام وقرآن تبعيت کرد.علت اصلي طرح موضوعاتي همچون انرژي هسته اي، قدرت موشکي و حقوق بشرتبعيت نکردن مااز استکبار است اگرملت ايران حاضربه تبعيت بود،قطعاًقدرت موشکي وانرژي هستهاي وحقوق بشررامطرح نمیکردندبايداين تاريخ راباعزت حفظ کنيد
دوم- بدانيددر آينده خرمشهرهادر پيش است البته نه درميدان جنگ نظامي،بلکه ميداني که ويراني جنگ نظامي رانداردبرعکس آباداني نيزدارداما از جنگ نظامي سختتر است.سپس به تبيين ابعادمختلف جهاد کبير»درعرصههاي اقتصاد، فرهنگ و اجتماع پرداختندبه شرح ز یر:
سوم -ابعاد مختلف «جهاد کبير»(اقتصادی فرهنگی اجتماعی):
1- جهادکبیراقتصادی: تاکيد بر اجراي اقتصاد مقاومتي، بخش اقتصادي اين جهاد است.
2- جهاد کبير فرهنگی:تأکيدبراينکه جوانان مؤمن،حزباللهي وانقلابي به کارهاي فرهنگي خودجوش باقدرت ادامه دهندودستگاههاي فرهنگي نيزدرهمين جهت حرکت کنند،بخش فرهنگي اين جهاد است.
3 - جهاد کبيراجتماعی:تأکيد بر استفاده از همه ظرفيتها و استعدادهاي کشور در مسير پيشرفت، بخش فعال اجتماعي اين جهاد کبير است.
بیحجابی ضدحقوق بشر است
آیت الله قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور اهمیت حجاب را یادآور شد و گفت: حجاب هم برای آرامش ما آمده است. به نظر من بیحجابی ضدحقوق بشر است.قرائتی مسائل و مشکلات موجود را
ناشی از نیندیشیدن دانست و گفت:ما فکر نمیکنیم،خداوند بدن را با اولویت عقل، قلب، شکم و شهوت خلق کرده است اما متاسفانه جامعه ما برعکس شده است هر جا شهوت بیشتر باشد شلوغتر است بعد هم رستورانها و فست فودیها.
http://javanonline.ir/fa/news/781996/
دکترمرتضی آقاتهرانی:خانمها و دخترها حجابتان را مراعات کنید، بدحجاب بیرون نیائید.
1-چرادخترها این شکلی بیرون میآیند، آیا ما مسلمانیم؟خواهرها و برادرهایی که مواظب خودتان نیستید، انسان کرامتش را آرامآرام از دست میدهد.آهسته آهسته پاچهها آستینها و روسری بالا میرود، میخواهید چه کار کنید؟ آیا مسلمانید؟
2- حجاب جزئی از اسلام است و دو سوره در قرآن برای حجاب داریم. سوره نور و احزاب به امام عصر (عج) خودتان را فاسد میکنید. جوانها خودتان را حفظ کنید.
جرم شناسی وسایل ارتباط جمعی
هرگاه برنامههای سینما و تلویزیون از تلقینهای زیان آور ومخالف مصالح مذهبی، اخلاقی و ملی دور باشد درپرورش افرادبسیارموثراست.. متاسفانه تهیه کنندگان تجاری فیلمهای تلویزیونی و سینمایی فقط جهت جلب منافع شخصی فیلمهایی را که به نحواغراق آمیزی درصحنه فیلمهاخشونت، قانونشکنی،عیاشی وشهوترانی رامجسم ميكندمی سازند.اطفال و جوانانکه آگاهی و تجربه کافی ندارند آنها را واقعیت تصورمیکنند.
جرم شناسی وسایل ارتباط جمعی
اکثر نوجوانان پس از تماشای فیلمهای عشقی و شهوت انگیز و تحریک کننده در سالن تاریک سینماها دچار هیجانات ميشوند. چون به طور طبیعی ارضا نميشوند دچار حالت عصبی شده و دائما با خود و زندگی در جنگ و ستیزند.
فیلمها برای کودکان و نوجوانان رویای شیرین ساخته و در نظر آنان مجسم تر و برتر از واقعیت جلوه ميکند هرگاه فیلمها با توجه به اعتقادات مذهبی، آداب و رسوم محلی، سطح فرهنگ، مبانی اخلاقی و مخصوصاً گروههای سنی به طور دقیق کنترل نشوند در بروز حالت خطرناک و بزهکاری و بزه دیدگی موثر خواهند بود.
افشای مراحل تهاجم دشمن وضرورت اقتداردردفاع ازوطن اسلامی
حضرت آیتالله خامنهای:تنهاراه بقاوپیشرفت نظام وتحقق اهداف انقلاب،«اقتدار حقیقی کشور» وجهاد کبیر»یعنی تبعیت نکردن ازدشمن است سپس مراحل تهاجم دشمنان راسه موردفرمودند:
مرحله اول- تهاجم سخت:دشمنان ملت ایران ابتداتهاجم سخت رادردستور کارقراردادند؛جنگ تحمیلی 8 ساله،شورشهای اول انقلاب،حمایت ازگروهکهای تروریستی،حمله به سکوهای نفتی ایران وسرنگونی هواپیمای مسافربری و...که به یاری پروردگاروپرتو هیبت الهی امام خمینی ومقاومت ملت،شکست.
مرحله دوم - حمله نرم :مرحله دیگرازتهاجمات بی وقفه زورگویان جهانی حمله نرم بود ازتحریم مستمر اقتصادی،حملات پیوسته سیاسی،تبلیغات اغواگروزدن عقبه های جمهوری اسلامی دردیگرکشورهاکه به فضل الهی و پایداری ملت و مسئولان به نتایج مورد نظر آنان منجر نشد.
مرحله سوم - نفوذ: رهبرعزیز تهاجم مرحله «نفوذ» را بسیار خطرناک و ادامه همان جنگ نرم برشمردند و تأکید کردند: استکبار در راهبرد نفوذ چند هدف اصلی را دنبال می کند: «تأثیرگذاری در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر»، «تغییر باورهای مردم» و «تغییر محاسبات و مواضع مسئولان». هدف اصلی دشمنان در این مرحله از جنگ نرم، زمینهسازی برای تهی شدن نظام از عناصر درونی قدرت است.
1-حمله به مبانی ونهادهای انقلاب ازجمله سپاه پاسداران،شورای نگهبان،جوانان حزب اللهی و روحانیون انقلابی را ازجمله روشهای جاری بیگانگان خواندند
2 -اگرما مقتدرباشیم وتبعیت نکنیم دشمن به درزیوزگی میفتدامتیازراازدشمن بااقتدارگرفتیم نه بامذاکره کردن.
ارتباط عجيبي باخداداشت ميگفت رفاقت باخدادلچسبترين رفاقتهااست.
1-رفاقت و انس با خدا:ايوب ارتباط عجيبي با خدا داشت. ميگفت رفاقت با خدا دلچسبترين رفاقتها است. هميشه به من ميگفت وقت دعا و مناجات با خدا از او چيزهاي دنيايي و مادي نخواه حيفست.دو سال آخرزندگيش عجيب باخدارازونيازميكرد .تنهاوصيتش به من اين بودكه نمازت رااول وقت بخوان همه چيزحل است.آخرهاي رفتنش بود،به اوگفتم ايوب جان عزيزم توهمه چيزرا به من واگذاركردي،حتي بچههايت را.گفت معامله من با خدا سر چيز ديگري است.
2-بابا ايوبم، امروز دلم براي داشتنت پر كه نه، پرپر ميزندبراي بودنت،براي آغوشت براي بازيهايمان،برای اينكه سرم رابگذاري روشانههات برای بوسیدنت برای حرف زدنت.
بانو جان از اينكه همسرم را انتخاب كرديدسپاسگزارم.خانم جان دنيابيايوب حصاري است تاریک این زهر دوري و دلتنگي برايم ازعسل شيرينتراست وقتي ميانديشم به راهي كه برگزيد و او راآسماني كرد.
ارتباط عجيبي باخداداشت ميگفت رفاقت باخدادلچسبترين رفاقتهااست.
1-رفاقت و انس با خدا:ايوب ارتباط عجيبي با خدا داشت. ميگفت رفاقت با خدا دلچسبترين رفاقتها است. هميشه به من ميگفت وقت دعا و مناجات با خدا از او چيزهاي دنيايي و مادي نخواه حيفست.دو سال آخرزندگيش عجيب باخدارازونيازميكرد .تنهاوصيتش به من اين بودكه نمازت رااول وقت بخوان همه چيزحل است.آخرهاي رفتنش بود،به اوگفتم ايوب جان عزيزم توهمه چيزرا به من واگذاركردي،حتي بچههايت را.گفت معامله من با خدا سر چيز ديگري است.
2-بابا ايوبم، امروز دلم براي داشتنت پر كه نه، پرپر ميزندبراي بودنت،براي آغوشت براي بازيهايمان،برای اينكه سرم رابگذاري روشانههات برای بوسیدنت برای حرف زدنت.
بانو جان از اينكه همسرم را انتخاب كرديدسپاسگزارم.خانم جان دنيابيايوب حصاري است تاریک این زهر دوري و دلتنگي برايم ازعسل شيرينتراست وقتي ميانديشم به راهي كه برگزيد و او راآسماني كرد.
ارتباط عجيبي باخداداشت ميگفت رفاقت باخدادلچسبترين رفاقتهااست.
1-رفاقت و انس با خدا:ايوب ارتباط عجيبي با خدا داشت. ميگفت رفاقت با خدا دلچسبترين رفاقتها است. هميشه به من ميگفت وقت دعا و مناجات با خدا از او چيزهاي دنيايي و مادي نخواه حيفست.دو سال آخرزندگيش عجيب باخدارازونيازميكرد .تنهاوصيتش به من اين بودكه نمازت رااول وقت بخوان همه چيزحل است.آخرهاي رفتنش بود،به اوگفتم ايوب جان عزيزم توهمه چيزرا به من واگذاركردي،حتي بچههايت را.گفت معامله من با خدا سر چيز ديگري است.
2-بابا ايوبم، امروز دلم براي داشتنت پر كه نه، پرپر ميزندبراي بودنت،براي آغوشت براي بازيهايمان،برای اينكه سرم رابگذاري روشانههات برای بوسیدنت برای حرف زدنت.
بانو جان از اينكه همسرم را انتخاب كرديدسپاسگزارم.خانم جان دنيابيايوب حصاري است تاریک این زهر دوري و دلتنگي برايم ازعسل شيرينتراست وقتي ميانديشم به راهي كه برگزيد و او راآسماني كرد.
افشاگری تعزیرات حکومتی از مافیای ثروت وقدرت
«متن كامل قانون پيشگيري از جرم»
قبلا لایحه اول پیشگیری که به جهاتی کاملترازاین بودتهیه شده بودکه تغییریافته است؟
متن كامل لایحه دوم پيشگيري از جرم
ماده 1- پيشگيري از جرم عبارت است از پيش بيني، شناسايي و ارزيابي خطر وقوع جرم و اتخاذ تدابير و اقدامات لازم براي از بين بردن يا كاهش آن.
ماده 2- دراجراي بند (5) اصل (156) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مبني بر اقدام مناسب (قوه قضائيه) براي پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمين و اتخاذ سياستهاي جامع، هماهنگ واثربخش در زمينه پيشگيري از جرم يا مشاركت مردم، اجتماعات محلي و نهادهاي غيردولتي شورايي به نام شوراي عالي پيشگيري از جرم به رياست رئيس قوه قضائيه و مركب از افراد زير تشكيل ميشود:
«متن كامل قانون پيشگيري از جرم»
قبلا لایحه اول پیشگیری که به جهاتی کاملترازاین بودتهیه شده بودکه تغییریافته است؟
متن كامل لایحه دوم پيشگيري از جرم
ماده 1- پيشگيري از جرم عبارت است از پيش بيني، شناسايي و ارزيابي خطر وقوع جرم و اتخاذ تدابير و اقدامات لازم براي از بين بردن يا كاهش آن.
ماده 2- دراجراي بند (5) اصل (156) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مبني بر اقدام مناسب (قوه قضائيه) براي پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمين و اتخاذ سياستهاي جامع، هماهنگ واثربخش در زمينه پيشگيري از جرم يا مشاركت مردم، اجتماعات محلي و نهادهاي غيردولتي شورايي به نام شوراي عالي پيشگيري از جرم به رياست رئيس قوه قضائيه و مركب از افراد زير تشكيل ميشود:
قاعده نفی سبیل از منظر فریقین
چکیده: آیات و روایات بسیاری دلالت دارند که هر گونه ارتباط و داد و ستدی که موجب سلطه بیگانگان بر مسلمان شود، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی، ناروا است و جایز نمیشمارند. فقها از این مطلب تحت عنوان قاعده نفی سبیل یاد میکنند.
1-فقهای شیعه و اهل سنت مفاد قاعده نفی سبیل را پذیرفته و بر اساس آن احکام شرعی بسیاری را استنباط کردهاند. در مقاله 27 مورد از آنها بیان شده است؛ از جمله حرمت فروش قرآن ، رهن قرآن، فروش احادیث نبوی و کتابهای موعظه و دعا و تربت ضریح امامان و پرده کعبه و زمینهای اماکن مقدس به کافران.
2-البته مواردی از احکام فوق مورد استثناء است؛ مثل اینکه کتابهای مقدس موجب هدایت آنها را فراهم کند و یا حرمت ازدواج زن مسلمان با کافران، عدم ولایت پدران کافر بر فرزندان مسلمان در اجازه ازدواج، عدم نفوذ قضاوت کافران بر مسلمانان و بطلان تولیت کافران بر اوقاف مسلمانان.
اسلام التقاطی وآمریکایی مشغول مقابله بااسلام ناب و سه وظیفه روحانیت
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دردیدار جمعی از مدیران، مدرسان و طلاب حوزه های علمیه تهران فرمودنداسلام التقاطی وآمریکایی مشغول مقابله بااسلام ناب است ودرمقابل سه وظیفه عمده روحانیت را سه امرذیل دانستند:
1-«هدایت فکری و دینی»،
2-«هدایت سیاسی و بصیرت افزایی»
3-«راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی»
و تأکید کردند: طلاب باید با کسب صلاحیتها و آگاهیهای لازم، در دنیای متفاوت امروز خود را برای ایفای مسئولیتهای تعیین کننده در جامعه آماده کنند.
طرح تفکیک جرم سیاسی ازجرم امنیتی
طرح قانونی «جرم سیاسی» در حالی پس از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان رسید که مهمترین دستاورد این قانون، تعریف «جرم سیاسی» و جداسازی آن از «جرایم امنیتی و خرابکارانه» است.
در واقع در مواد دوم و سوم قانون مصوب مجلس، هم جرایم سیاسی تعریف شد و هم جرایمی که سیاسی نیستند تا شاید از خلط موضوع در آینده پیشگیری شود. اما چه جرایمی از نظر نمایندگان مجلس سیاسی قلمداد شده است؟
شاهرخ صالحی کرهرودی
قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی
قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی
مصوب 1354.3.5ماده واحده
1 - هرکس شخص یا اشخاصی را در معرض خطر جانی مشاهده کند و بتواند با اقدام فوری
خود یا کمک طلبیدن از دیگران یا اعلام فوری بهمراجع یا مقامات صلاحیتدار از وقوع
خطر یا تشدید نتیجه آن جلوگیری کند بدون اینکه با این اقدام خطری متوجه خود خود او
یا دیگران شود و باوجود استمداد یا دلالت اوضاع و احوال بر ضرورت کمک از اقدام به
این امر خودداری نماید. به حبس جنحهای تا یک سال و یا جزای نقدی تا پنجاههزار
ریال محکوم خواهد شد. در این مورد اگر مرتکب از کسانی باشد که به اقتضای حرفه خود
میتوانسته کمک مؤثری بنماید به حبس جنحهای از سهماه تا دو سال یا جزای نقدی از
ده هزار ریال تا یکصد هزار ریال محکوم خواهد شد. مسئولان مراکز درمانی اعم از
دولتی یا خصوصی که از پذیرفتنشخص آسیبدیده و اقدام به درمان او یا کمکهای اولیه
امتناع نمایند به حداکثر مجازات ذکر شده محکوم میشوند.
نحوه تأمین هزینه درمان این قبیل بیماران و سایر مسائل مربوط به موجب
آییننامهای است که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
2 - هرگاه کسانی که حسب وظیفه یا قانون مکلفند به اشخاص آسیبدیده یا اشخاصی که در
معرض خطر جانی قرار دارند کمک نمایند از اقداملازم و کمک به آنها خودداری کنند،
به حبس جنحهای از شش ماه تا سه سال محکوم خواهند شد.
تشریح مفهوم وابعاد«جهاد کبير»و"جنگی سخت ترازجنگ نظامی "
«جهاد کبیر» به معنای«ایستادگی و تبعیت نکردن از جبهه استکبار»است.جهادى که تمام ابعاد روح وفکرمردم رادربرگیردوجنبه هاى مادى ومعنوى راشامل شود.
اول-حضرت آيتالله خامنهاي فرمودندجهاد کبير درعرصههاي سياسي،اقتصادي،فرهنگي وهنري تجلي دارد،در همه اين عرصهها،بهجاي تبعيت ازجبهه کافران و مشرکان،بايدازبرنامه کاري اسلام وقرآن تبعيت کرد.علت اصلي طرح موضوعاتي همچون انرژي هسته اي، قدرت موشکي و حقوق بشرتبعيت نکردن مااز استکبار است اگرملت ايران حاضربه تبعيت بود،قطعاًقدرت موشکي وانرژي هستهاي وحقوق بشررامطرح نمیکردندبايداين تاريخ راباعزت حفظ کنيد
دوم- بدانيددر آينده خرمشهرهادر پيش است البته نه درميدان جنگ نظامي،بلکه ميداني که ويراني جنگ نظامي رانداردبرعکس آباداني نيزدارداما از جنگ نظامي سختتر است.سپس به تبيين ابعادمختلف جهاد کبير»درعرصههاي اقتصاد، فرهنگ و اجتماع پرداختندبه شرح ز یر:
سوم -ابعاد مختلف «جهاد کبير»(اقتصادی فرهنگی اجتماعی):
1- جهادکبیراقتصادی: تاکيد بر اجراي اقتصاد مقاومتي، بخش اقتصادي اين جهاد است.
2- جهاد کبير فرهنگی:تأکيدبراينکه جوانان مؤمن،حزباللهي وانقلابي به کارهاي فرهنگي خودجوش باقدرت ادامه دهندودستگاههاي فرهنگي نيزدرهمين جهت حرکت کنند،بخش فرهنگي اين جهاد است.
3 - جهاد کبيراجتماعی:تأکيد بر استفاده از همه ظرفيتها و استعدادهاي کشور در مسير پيشرفت، بخش فعال اجتماعي اين جهاد کبير است.
تشریح مفهوم وابعاد«جهاد کبير»و"جنگی سخت ترازجنگ نظامی "
«جهاد کبیر» به معنای«ایستادگی و تبعیت نکردن از جبهه استکبار»است.جهادى که تمام ابعاد روح وفکرمردم رادربرگیردوجنبه هاى مادى ومعنوى راشامل شود.
اول-حضرت آيتالله خامنهاي فرمودندجهاد کبير درعرصههاي سياسي،اقتصادي،فرهنگي وهنري تجلي دارد،در همه اين عرصهها،بهجاي تبعيت ازجبهه کافران و مشرکان،بايدازبرنامه کاري اسلام وقرآن تبعيت کرد.علت اصلي طرح موضوعاتي همچون انرژي هسته اي، قدرت موشکي و حقوق بشرتبعيت نکردن مااز استکبار است اگرملت ايران حاضربه تبعيت بود،قطعاًقدرت موشکي وانرژي هستهاي وحقوق بشررامطرح نمیکردندبايداين تاريخ راباعزت حفظ کنيد
دوم- بدانيددر آينده خرمشهرهادر پيش است البته نه درميدان جنگ نظامي،بلکه ميداني که ويراني جنگ نظامي رانداردبرعکس آباداني نيزدارداما از جنگ نظامي سختتر است.سپس به تبيين ابعادمختلف جهاد کبير»درعرصههاي اقتصاد، فرهنگ و اجتماع پرداختندبه شرح ز یر:
سوم -ابعاد مختلف «جهاد کبير»(اقتصادی فرهنگی اجتماعی):
1- جهادکبیراقتصادی: تاکيد بر اجراي اقتصاد مقاومتي، بخش اقتصادي اين جهاد است.
2- جهاد کبير فرهنگی:تأکيدبراينکه جوانان مؤمن،حزباللهي وانقلابي به کارهاي فرهنگي خودجوش باقدرت ادامه دهندودستگاههاي فرهنگي نيزدرهمين جهت حرکت کنند،بخش فرهنگي اين جهاد است.
3 - جهاد کبيراجتماعی:تأکيد بر استفاده از همه ظرفيتها و استعدادهاي کشور در مسير پيشرفت، بخش فعال اجتماعي اين جهاد کبير است.
تشریح مفهوم وابعاد«جهاد کبير»و"جنگی سخت ترازجنگ نظامی "
«جهاد کبیر» به معنای«ایستادگی و تبعیت نکردن از جبهه استکبار»است.جهادى که تمام ابعاد روح وفکرمردم رادربرگیردوجنبه هاى مادى ومعنوى راشامل شود.
اول-حضرت آيتالله خامنهاي فرمودندجهاد کبير درعرصههاي سياسي،اقتصادي،فرهنگي وهنري تجلي دارد،در همه اين عرصهها،بهجاي تبعيت ازجبهه کافران و مشرکان،بايدازبرنامه کاري اسلام وقرآن تبعيت کرد.علت اصلي طرح موضوعاتي همچون انرژي هسته اي، قدرت موشکي و حقوق بشرتبعيت نکردن مااز استکبار است اگرملت ايران حاضربه تبعيت بود،قطعاًقدرت موشکي وانرژي هستهاي وحقوق بشررامطرح نمیکردندبايداين تاريخ راباعزت حفظ کنيد
دوم- بدانيددر آينده خرمشهرهادر پيش است البته نه درميدان جنگ نظامي،بلکه ميداني که ويراني جنگ نظامي رانداردبرعکس آباداني نيزدارداما از جنگ نظامي سختتر است.سپس به تبيين ابعادمختلف جهاد کبير»درعرصههاي اقتصاد، فرهنگ و اجتماع پرداختندبه شرح ز یر:
سوم -ابعاد مختلف «جهاد کبير»(اقتصادی فرهنگی اجتماعی):
1- جهادکبیراقتصادی: تاکيد بر اجراي اقتصاد مقاومتي، بخش اقتصادي اين جهاد است.
2- جهاد کبير فرهنگی:تأکيدبراينکه جوانان مؤمن،حزباللهي وانقلابي به کارهاي فرهنگي خودجوش باقدرت ادامه دهندودستگاههاي فرهنگي نيزدرهمين جهت حرکت کنند،بخش فرهنگي اين جهاد است.
3 - جهاد کبيراجتماعی:تأکيد بر استفاده از همه ظرفيتها و استعدادهاي کشور در مسير پيشرفت، بخش فعال اجتماعي اين جهاد کبير است.
ارتباط عجيبي باخداداشت ميگفت رفاقت باخدادلچسبترين رفاقتهااست.
ايوب ارتباط عجيبي با خدا داشت. ميگفت رفاقت با خدا دلچسبترين رفاقتها است. هميشه به من ميگفت وقت دعا و مناجات با خدا از او چيزهاي دنيايي و مادي نخواه حيف است. دعاهاي خودش معنوي بود و رزق شهادت را ميطلبيد. دو سال آخر زندگياش عجيب با خدا راز و نياز ميكرد. نيمههاي شب نمازهاي شبش را با نور شمع ميخواند. عاشق نماز شب بود. شب زندهداريهاي او برايم بسيار شيرين بود. عشق بازي با خدا در آن نيمههاي شب و استغفار گفتنهايش و تأكيدش بر نماز اول وقت هرگز از يادم نخواهد رفت. تنها وصيتش هم به من اين بود كه نمازت را اول وقت بخوان همه چيز حل است. خيلي اخلاص داشت. آخرهاي رفتنش بود، به او گفتم ايوب جان عزيزم تو همه چي را به من واگذار كردي، حتي بچههايت را. گفت معامله من با خدا سر چيز ديگري است.
درد دل با حضرت زينب(س)
بانو جان از اينكه همسرم را انتخاب كرديد كه در اين مسير قرار بگيرند و من و فرزندانم را در ورطه آزمايش قرار داديد تا در نبودنهاي او سختي و تلخي و درد بكشيم، سپاسگزارم. بانوي من آيا چيزي باارزشتر از جانمان هست كه تقديم شما و راه اهل بيت شما كنيم. فرزندان من فداي فرزندان حضرت زهرا(س). خانم جان دنيا بيايوب چون حصاري است تنگ و تاريك و فراق پدر براي بچهها هم سخت و عذاب آور اما همه اينها فداي رضايت شما. اين زهر دوري و دلتنگي برايم از عسل شيرينتر است وقتي كه ميانديشم به راهي كه او برگزيد و او را آسماني كرد.
روز پاسدار برپیروان قمربنی هاشم و پاسداران قهرمان مبارک
«اگر به زیارت امام حسین(ع) رفتید، سلام مرا به آقا برسانید و بگویید؛ ارباب غریبم! دلم خیلی برایتان تنگ شده بود ولی دیدم، پاسبانی و دفاع از حریم خواهر و دخترتان بر من واجب است».
1- در کربلا، سخن از «انالله شاء أن یراک قتیلا» در میان است. شیطان گیج شده بود، ساعتی بیشتر از حیات این جهانی حسین باقی نمانده است ولی او همچنان ندای «هل من ناصر ینصرنی» بر لب دارد! فرزندزهرا با که سخن میگوید؟ و کدام جماعت را به یاری میطلبد؟ اینجا که کسی نیست!...
2- شیطان نمیدانست که کربلا آغاز راه است و عاشورا، شروع ماجرا... حسین ما، اما میدانست که«عصر خمینی» در راه است و ندای «هل من ناصر»او در گوش زمان میپیچدودر«عصر خمینی»به گوش کربلاییهایی میرسد که آن روز به کربلا نرسیده بودند.»
شریعتمداری
آیت الله جوادی آملی;کسیکه بیگانه رابه حریم کشورراه دهد"دیوث سیاسی"است
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی فرمودند:
1-درزبان فارسی کلمه ای به نام گداداریم که معادل فقیر به کار برده می رود درحالیکه در قرآن کریم فقیر، گدا نیست فقیر ملتی است که جیبش خالی است و ستون فقرات او شکسته است مگر ویلچری را با سفارش می توانید سرپا کنید؟ در بخشهایی از قرآن کریم آمده «ملتی که جیبش و کیفش خالیست چاپلوس است.»چگونه می خواهیدباسفارش اقتصادمقاومتی راعملی کنید؟قیام یک ملت به داشتن اقتصادصحیح است.
2-آیت الله جوادی آملی بیان داشت:واژه ای به شکوه وعظمت«غیرت» کم دیده ام در غیرت باید سه عنصرجمع شود تا آنرابسازند؛عنصراول غیرزدایی است به این معناکه اجازه ندهیم بیگانه نفوذکند.آیت الله جوادی آملی بابیان اینکه دیاثت یااخلاقی است ویاسیاسی عنوان کرد:
کسیکه بیگانه را به حریم کشورراه میدهد دیوث سیاسی است بیگانه را در حریم خود راه دادن با غیرت سازگار نیست.
دکترمحمدمهدی صادقی